Kaikista näistä kuvista tykkään eniten tästä. Erittäin hyvin onnistunut kuva mainiosta kolmikosta. Kiltisti kameraan katsovalla lehmällä sarviensa ympärillä kettinki, josta se on kiinnitetty liealla laitumeen lyötyyn isoon naulaan. Naisella on joltain kookkaammalta henkilöltä lainatun näköinen takki ja kädessään erikoinen metallista pakotettu astia. Baskeripäisen miehen takki kertoo, että tämä kuva ei voi olla Suomesta. Ei Suomessa ole kenelläkään ikinä ollut noin raidallista takkia! Siinä on kolmea väriä: ehkä punaista, sinistä ja valkoista tai vihreää, sinistä ja valkoista.
Pääsemme näkemään myös raitatakkisen hienot sukat hänen tässä kiikaroidessaan. Onko tuo tyhjä taustalla merta?
Olen melko varma, että tämä hyvin modernin näköinen shortsityttö on sama kuin lehmäkuvassa. Samat kengät, sama lyhyt tukka, jakauskin samalla puolella.
Saman näköinen tyttö rantakallioiden edustalla. Tässä hänen hiuksensa näyttävät kyllä pidemmiltä, mutta baskeri saattaa olla lainassa raitatakkimieheltä.
Näistä lehmistä kumpikaan ei kyllä ole suosikkikuvani sarvipää. Onko niiden kotimaa edes sama? Tämähän on kuin jostain Pikku Heidin alppimaisemista: mökki vuorenrinteessä, kuusia ja lehmällä kello kaulassa.
Näiden kuvien valtava yllätys on, että suomalainen työmies Einar Roos on kameroineen käynyt ulkomailla 1920-luvulla. Ja näyttää siltä, että ei edes yhdessä vieraassa maassa, vaan useammassa. Tämä laidunmaisema ei nimittäin näytä pätkääkään Englannilta tai Irlannilta. Toistaiseksi mikään Einarin muistikirja tai allakka ei ole antanut vihiä ulkomailla matkailusta. Ovatko nämä edes Einarin vaan jonkun toisen kuvia? Mutta miksi joku toinen olisi antanut negatiivinsä hänelle? Todellinen mysteeri.





Kommentit
Lähetä kommentti