Nämä kaksi kuvaa on otettu aivan peräjälkeen. Kesäillan tunnelma on leppoisa, kuin saunan lämpiämistä odotellessa. Keskipisteenä on paksu äijä, jolla on sinkkiämpäri epämukavana istuimenaan. Oikeassa kädessä käryää tupakka, toinen koura pitelee isoa lasipurkkia. Pieni lettipäätyttö katsoo hymyillen kameraa. Koiraa kiinnostaa enemmän oven suussa istuja, jolla saattaa olla jotain syötäväksi kelpaavaa käsissään.
Nyt paksu äijä ottaa hörpyn purkistaan ja tyttö kääntyy katsomaan häntä. Jos on istuin hankala, niin on juoma-astiakin. Mitä mahtaa olla purkissa? Kuvan vasemmassa laidassa näemme nyt, että joukossa on emalikuppia pitelevä naisihminenkin. Rakennuksen ovessa on haka sisäpuolella, mistä tulee ensimmäiseksi mieleen käymälä. Mutta ei kai nyt huusin ovella porukalla istuttaisi kesäiltaa viettämässä? (Tämä väki on tunnistettu Kytäjän Mikkolassa asuneiksi Saareloiksi.)
Seuraavat kaksi kuvaa ovat myös peräjälkeen otettuja. Tämän
perheen asunto ei totisesti ole suomalaisen rakennustaiteen kirkkaimpia helmiä.
Taloa on joko aiottu alun perin rakentaa pitemmäksi tai sitten sitä on alettu
purkaa toisesta päästään. Joka tapauksessa työ on jäänyt kesken jo vuosia
sitten. Vajaamittaisten seinien hirsien päät ovat tummuneet ja sankka
nokkoskasvusto vallannut lattian paikan. Seinässä on huuhkajanmentävä aukko. Tyytyväisen näköisenä piipunpolttelija silti myhäilee, vaikkei talonsa kylän komeimpia olekaan.
Myös kahdessa seuraavassa kuvassa näkyy sama nuuskamuikkushattuinen mies perheineen mörskänsä tienoilla.
(Lisäys 16.2.2019: Pitkän talon ja sen mansardikattoisen naapurin kuva löytyi Einarin albumista. Kuvan päälle on kirjoitettu Parkano.)
Tässä vauraan talon edustalla istuvat hilkasta päätellen palvelijatar ja poika kesäksi kerityssä tukassaan.
Tässä sama nainen hymyilee iloisena kupin kahvetta saatuaan. Missähän talossa näin paljon palvelusväkeä on? Eivät näytä Pension Rivieran porukalta kuitenkaan.
Neljä veljestä ovat halunneet Einarin kameroineen
ikuistamaan heidät vanhan äitinsä kanssa. Pusakkamiehessä on eniten samaa näköä
muorin kanssa. Kaksi seuraavaa kuvaa ovat samasta tilanteesta. (Onnistuin toisen kuvan avulla tunnistamaan tämän paikan Tienhaaran mökiksi Kytäjän Isossakylässä. Ihmisten nimistä ei ole tietoa.)
Tässä samat neljä veljestä (samoissa vaatteissa) ja kolme muuta miestä. Taitaa olla kevätaikaa, koska puissa ei ole vielä ihan täydet lehdet.
Tässä huivipäinen henkilö leikkaa pensasaitaa ryhdikkään ja hyvämaalisen talon edessä. Aita näyttää hernepensaalta.
Kaljuuntunut mies poseeraa sireenipuskan alla kahden kamunsa kanssa. Vasemmanpuoleisella taitaa olla nahkapusakka, sillä eihän tuolloin vielä mitään kiilteleviä keinokuituja ollut. Pyykkinaru on kiinnitetty toisesta päästään tikapuihin, ellei sitten sireeniin.
Huomaan myös maassa pienen laukun tai kotelon, joka näyttää samalta kuin on ulkomaankuvissa päättömäksi jääneellä miehellä kädessään. Liittyisikö se jotenkin kameraan? Laatikkokamera ei tietenkään noin lituskaiseen koteloon mahdu, mutta kokoontaittuva rullafilmikamera voisi mahtuakin.
Siinäpä hähmäinen pihanäkymä. Vika ei ole pelkästään kuvassa, tuskin on talvinen sohjopäivä kirkkaammalta näyttänyt paikalla olijoillekaan. Riukuaita, vinttikaivo, rakennus tai pari, ja joku siellä kiemurtelevalla tiellä seisookin.
















Kommentit
Lähetä kommentti