11. Hurjaa vauhtia halki Pohjanmaan lakeuksien

Einar Roosin muistikirjoista löytyy matkakuvaukset kesällä 1927 tehdystä Itä-Suomen kiertomatkasta ja kesällä 1929 tehdystä Länsi-Suomen retkestä. Merkinnöistä ei selviä kenen kanssa ja millä autolla on liikuttu, missä on majoituttu, tai mitä on tehty Maaningalla monen päivän ajan. Kuinka Einarin kaltaisella työmiehellä on ollut varaa ja vapaa-aikaa tällaiseen reissaamiseen? Veikkaan, että hän ollut jonkin seurueen palkattuna autokuskina.


10.7. Sunnuntai Lähdimme matkalle Lahteen Heinolaan. Olimme 2 tuntia siellä. Siitä Mikkeliin, olimme 2 tuntia siellä. Sitte Haukivuorella olimme yön.

11.7. Maanantai  Jatkettiin aamulla matkaa Pieksämäki Suonenjoki. Kuopiossa olimme 4 tuntia, siitä jatkoimme Pitkänlahden kautta Maaninkalle.

12.7. Tiistai Maaninkalla

15.7. Perjantai Aamulla lähdimme Maaninkalta Leppävirralle ja Varkauteen Savonlinnaan. Siellä olimme yön.

16.7. Lauantai Lauvantaina lähdimme Punkaharjulle.

18.7. Maanantai Punkaharjulta lähdimme aamulla Imatralle. Olimme siellä 3 tuntia. Siitä jatkoimme matkaa Viipuriin.

Tiistai 19.7. Viipurissa olimme yön. Aamulla jatkoimme matkaa Terijoelle ja siitä Kuokkalaan.

Sunnuntai 24.7. Kuokkalasta lähdimme aamulla. Poikkesimme Uudellakirkolla ja Viipurissa. Virojoella olimme [yötä].

Maanantai 25.7. Aamusella jatkoimme matkaa, Loviisassa ja Porvoossa poikkesimme. Illalla olimme Helsinkissä.

Parin vuoden päästä heinäkuussa 1929 Einari oli kuskina Vaasaan asti ulottuneella automatkalla. Tässä matkakertomuksessa on hieman enemmän tapahtumien kuvailua. Dramatiikkaa tuovat kolme rengasrikkoa.


Läksimme Helsingistä sunnuntaina 14 päivä 11.20 Hämeenlinnaan. Saavuimme perille 15.45. Matka oli hyvin vaivalloinen, satoi aivan koko ajan. Hikiän kohdalla särkyi ensimmäinen rengas.

Hämeestä läksimme maanantaina 11.20 Kangasalle. Olimme Vehoniemen harjulla 12 – 13 välillä. Kangasalan harjulta lähdimme 14.15 [kohti] Tamperetta. 15.45 Ikaalisiin, Parkanoon. Siellä särky toinen rengas. 19.30 olimme vasta perillä. Matka meni muuten hyvin.

Torstaina 18 päivä 9.45 Parkanosta läksimme: Parkano Jalasjärvi Kurikka Ilmajoki Laihia Vaasa. Olimme perillä 14.15. Sillä matkalla poikkesimme vielä kaksi kertaa. Se oli erittäin hauska matka. Vaunu kiiti hurjaa vauhtia halki Pohjanmaan lakeuksien.

20 päivä läksimme Vaasasta 10.03 Kaskisiin sivuutimme 11.30. Siihen mennessä vauhti oli hyvä, tiet verrattain hyviä. Kristiinaan oli tie jo paljon muuttunut. Ajoimme läpi kaupungin. Katselimme vähän ohi mennessä sitä. Lappfjärdin kohdalla oli pieni pysähdyspaikka. Mittari näytti 125 kilometriä. Päästiin joku kilometri niin räjähti eturenkas. Vauhti oli 75 km. Sitten piti muuttaa toinen. Tiekin oli tavallista ajella.

Poriin saavuimme 15.15. Olimme siellä lähes kaksi tuntia. Jatkoimme 17.06 matkaa eteenpäin Kokemäki Lauttakylä. Katselimme kaunista Kokemäen jokilaaksoa. Urjalaan Toijalaan 21.15. Olimme Toijalassa yötä. 

Aamusella läksimme Hämeenlinnaan 9.20. Poikkesimme Hämeessä. Läksimme Hämeestä 12.30 Hyvinkäälle. Siellä olimme 14 aikaan. Olimme vähän vaille tunnin. Sitten jatkoimme matkaa Helsinkiin. Olimme klo 16 perillä. 



Näiden kahden maisemakuvan ottopaikka ja -aika (minuutilleen) selviää Einarin albumista. Kuvat on otettu Kangasalla Vehoniemen näkötornissa 15.7.1929 kello 12.35. Roineen armaiset aallot ja Längelmäveden hopeiset vyöthän ne siinä silmään siintävät.


Einari on lähettänyt täältä kortin työkavereilleen Rivieran tytöille.

15.7.29 klo 1 päiv. Kangasalan harjulta Paljon tervesiä. Jatketaan matka eteenpäin. Eino.


Tämä muistomerkki on valokuvattu samalla reissulla Pohjanmaalla. Einarin syntymävuonna 1894 pystytetty risti seisoo yhä vanhassa Vaasassa Korsholman linnan raunioilla Mustasaaren kirkkoa vastapäätä. Siinä lukee Tähän pohjan pakanoille pyhä risti rakettihin. Muistomerkin on suunnitellut Helenen veli, arkkitehti Magnus Schjerfbeck. 


Tämän paikan tunnistaa Hämeenlinnaksi kirkon tornin ja kupolin perusteella. Suunnilleen samasta kohtaa Vanajaveden ja kaupungin näkee nykyäänkin, kun tulee moottoritietä Helsingin suunnasta Hämeenlinnaan.
   



Kommentit