Einarilta löytyy kopio samasta hauskasta resiinakuvasta*, joka on myös Hyvinkään kaupunginmuseon kokoelmassa. Kuvan on ottanut Kytäjän osuuskaupanhoitaja Väinö Talvio, ja se löytyy painettuna kirjasesta nimeltä Kytäjän osuuskauppa r.l. 30 vuotta 1907–1937 kuvatekstillä Tavarakuorma saapuu. Kuorman päällä lakkejaan heiluttelevat miehet tunnistaa seuraavastakin kuvasta.
* Miesten ja koiran kulkupeli on itse asiassa rillivaunu eikä resiina.
Tämän kuvan alla Einarin albumissa lukee Stenforsin kotona. Siinä siis istuvat Kytäjän ratavartija Otto Stenfors (1887-1966), rouvansa Sigrid (1889-1967) ja sama tummakulmainen nuori mies, joka näkyi resiinan kyydissä. Kenties sukua Stenforseille. (Oton tunnistaa helposti Jorma Reini -tukasta, paitsi jos on lakki päässä.)
Vanhan Oton voi nähdä resiinalla ajelemassa ja tarinoimassa vuonna 1966 kuvatussa lyhytfilmissä Juna iltapäivään. Se löytyy Yle Areenasta. Stenfors kertoo elokuvassa suurista tulvista, jotka joinakin vuosina peittivät radan kokonaan alleen. Junat uhkarohkeasti posottivat mennä vetten halki, kun Stenfors vakuutteli, että kyllä siitä pääsee. Kuten tässä kuvassa vuodelta 1924. (Siinä lukee Kytäjän Suo 1924.)
Yllä on kuva Kytäjän asemalta. Keskellä seisoo Otto Stenfors päällään sama villatakki, joka hänellä oli kotikuvassakin. Pystykorva on ehkä eri koira kuin säkkikuorman päällä matkustanut lajitoverinsa.
Tässäkin ollaan Kytäjän aseman rappusilla, melkoinen lauma miesväkeä. Taustalla näkyy sama varasto, joka on ollut aiemmissakin kuvissa.
Sama rakennus näkyy tässäkin kuvassa. Kädet taskussa seisoja saattaa olla Einari itse. Näin kaukaa katsoen en uskalla varmaksi sanoa.
Tämä kuva on julkaistu myös Kytäjä-seinäkalenterissa vuonna 2018. Topparoikka on korjaamassa radanvarrella kasvavaa heinää. (On varmaan viisasta korjata, etteivät höyryjunasta lentelevät kipunat sytytä heinikkoa tuleen.) Henkilöt ovat Koskelan torpan Väinö Vuori vaimoineen, nuoret Matti Kilpinen ja Matti Kiivanen, Helmi Rantanen, Sulo Bärholm ja Einar Roos. Kuvassa on siis ainakin toinen niistä topparoikan naisista, joilta Einari sai onnittelukortin 60-vuotispäivänään.
Tässä Einari on päässyt likistelemään Helmiä heinätyön lomassa. Nämä kuvat on hyvinkin saatettu ottaa 60-vuotispäivän tienoilla heinäkuussa 1954. Einari näyttää pyöreissä silmälaseissaan ja ulkotöiden ruskettamana erehdyttävästi Mahatma Gandhilta. Hampaatkin ovat tainneet jo lähteä suusta.
Radan varrelta korjatut seiväsheinät sai kalenterissa kerrotun mukaan Väinö Vuori (tai ehkäpä hänen lehmänsä). Kalenteria varten kuvan antanut Sulo Bärholm mainitsee myös, että topparoikan työnjohtajana toimi Otto Stenfors ja palkat maksoi Kymi-yhtiö, jonka omistuksessa Högforsin tehtaat tuolloin olivat.
Rata kaartaa Kytäjärven laitaa.
Tässä kuvassa ei olla enää Hyvinkää - Karkkilan kapealla radalla. Jotain tavallisuudesta poikkeavaa on tekeillä, koska yleisöä on paikalla rinne mustanaan. Juna vilahtaa ohi hurjaa vauhtia. Huomatkaa myös radan ali menevä alikulkutunneli.
Nämä pojat eivät ole Helsingin asemalla, mutta jossain isommassa kaupungissa kuitenkin. Komeaan virkalakkiin sonnustautunut kantaja näyttää niin pieneltä ja heiveröiseltä, ettei sille kovin painavia pakaaseja kehtaisi antaa raahattavaksi. Tuontapaiset golfhousut tulevat tuskin koskaan takaisin muotiin.
Tässä ollaan rantaradan varressa. Vuonna 1908 rakennettu Kauniaisten asemarakennus vaurioitui pahoin tulipalossa juhlavuotenaan 2008, mutta se on kunnostettu takaisin yhtä komeaksi. Kioski on Rautatiekirjakaupan standardimallia.
Kauniaisten asema huhtikuussa 2019 kuvattuna. Kioskirakennuksen tilalla on lippuautomaatti ja raiteita on tullut lisää, mutta muuten asema näyttää samalta kuin 90 vuotta sitten.

















Kommentit
Lähetä kommentti